Chip & PIN Nedir?
Chip&PIN, kredi kartı kopyalanma ve kayıp/çalıntı risklerini azaltan ödeme yöntemidir.
Bu yöntemde kredi kartının üzerindeki chip, kartın kopyalanma riskini azaltır. 4 rakamlı şifre (PIN) ise, kartın kaybolması veya çalınması durumunda, başkaları tarafından kullanılmasını engeller.
Chip&PIN Kullanımı
- Kredi kartını POS cihazına yerleştirin.
POS tipine göre kartı, chipli kısmı size bakacak ve POS cihazının içinde kalacak şekilde chip okuyucuya yerleştirin. Manyetik şerit okutarak işlem yaparsanız POS, sizi chip okuyucuya yönlendirir.
- Alışveriş tutarını girdikten sonra, müşteriden POS cihazına veya PINPAD'e şifre (PIN) girmesini isteyin.
Müşteri, şifresini kendisi tuşlamalıdır. Müşteri yerine şifre girişi önerilmemelidir. Ardından ekrandaki talimatları izleyin. POS cihazı sizi adım adım yönlendirecektir.
- Kartı işlem boyunca POS cihazından çıkarmayın.
Unutmayın, chipli kart işlem tamamlanıncaya kadar chip okuyucuda kalmalıdır. Aksi halde, işlem yarıda kesilir ve işlemi tekrarlamak gerekir.
- İşlem tamamlandı.
Kartı okuyucudan çıkarın ve sizde kalacak slipte imza alanı varsa müşteriye imzalatın. Yoksa imza almadan, kartı slipin müşteri kopyası ile birlikte müşteriye iade edin.
|
Dikkat Edilmesi Gerekenler
- Chipli Kart ile İşlem:
Chipli kart ile gerçekleşecek işlemleri mutlaka POS makinesinin chip okuyucusundan gerçekleştiriniz. Kartın manyetik bölümünden işlem yapmayı denediğinizde POS makinesi sizi uyaracaktır. Kartı chipli tarafı yukarı bakacak şekilde POS makinesine takın ve işlem adımlarını takip edin. İşlem bitene kadar kartı POS makinesinden çıkarmayınız. Aksi takdirde işlem yarıda kesilecek ve tekrarlanması istenecektir.
- Şifre Kişiye Özel ve Gizlidir:
Müşteriye asla şifresi sorulmamalıdır. “Şifrenizi biliyor musunuz” yerine “Şifrenizi tuşlayınız” ifadesi kullanılmalıdır. Kart sahibi şifre girişini sizin yapmanızı talep etse bile reddetmelisiniz. Kart sahibinin güvenli şekilde şifresini girebilmesi için POS makinesini kendisine yaklaştırınız. İşyeri çalışanlarını kart sahibinin güvenli şekilde şifre girebilmesi ve şifresinin sorulmaması gerektiği yönünde bilgilendiriniz.
- Kart Sahibi Şifresini Bilmiyorsa:
Bu durumda POS makinesinde basacağınız ilgili tuş ile işlemi mayetik banttan ve şifresiz gerçekleştirebilirsiniz. Şifre girilmediği için İşlem sonunda çıkan harcama belgesine kart sahibi imzasını atmalıdır. Bu uygulama geçici bir uygulama olup, yürürlükten kaldırıldıktan sonra chipli kartlarla gerçekleştirilecek tüm işlemlerde şifre girilmesi istenecektir.
- POS Makinesi Chipli Kartı Okuyamıyorsa:
Kartın chipi bozuk olduğu durumlarda veya POS makinesinin chipi okuyamaması durumunda, POS makinesi sizi uyaracak ve manyetik bant ile işlem yapmaya yönlendirecektir. Bu durumda daha güvenilir bir yöntemi terkedersiniz. Manyetik bant ile işlem gerçekleştirdiğinizde çıkan harcama belgesini imzalatmayı unutmayınız. Chipli kartı POS makinesine taktığınızda ekranda herhangi bir değişiklik olmuyorsa, chip sahte veya kartın izerine chip görünümlü resim yapıştırılmış olabilir (Elinizle kontrol ederek anlayabilirsiniz), bu durumda KOD 10 prosedürünü uygulayınız. Normal kullanımın aşınmalarının ötesinde chipli kartların chip kısmının özellikle zedelenmesi şüphesi oluşmuşsa kesinlikle işlem yapılmamalıdır. POS makinesinin chip okuyucusunda herhangi bir arıza varsa 0216 635 65 10 telefondan ilgili yetkiliye sorunu bildiriniz.
|